För lärare / Bekanta dig med Toppens teman

Bekanta dig med Toppens teman

På den här sidan hittar du information om de fyra kapitlen i Toppen-testet och de teman som de innehåller. Varje kapitel innehåller två teman som behandlar situationer relaterade till ett barns digitala säkerhet och välbefinnande.

Tema 1

En balanserad digital vardag: Vardagens grundstenar och emotionell belastning 

Denna del behandlar vardagens grundstenar och emotionell belastning. Ett hälsosamt digitalt liv består av grundläggande faktorer, till exempel tillräckligt med sömn. Ett balanserat digitalt liv stöds genom att man granskar sina egna och familjens vanor och utvecklar sin förmåga till självreglering. Olika negativa känslor och upplevelser kan uppstå när man ägnar sig åt digitala enheter och medieinnehåll. Ett barns sunda digitala liv inkluderar förmågan att känna igen och hantera känslor och svåra situationer.    

Tema 2

Delaktighet och växelverkan i digitala miljöer: delaktighet och sociala relationer, ansvarsfull interaktion

Digitala miljöer, som sociala medier och spel, kan erbjuda barnet viktiga möjligheter till inkluderande upplevelser. Barnet ska få stöd att använda internet på ett sätt som gör det meningsfullt och relevant. Att agera ansvarsfullt på nätet kräver att barnet kan ta till sig och följa de vanliga spelreglerna. Detta inkluderar förmågan att förstå internet som miljö, att vara medveten om konsekvenserna av sina handlingar, att agera respektfullt mot andra och att reglera sitt eget beteende.     

Tema 3

Säkerhet i digitala miljöer: datasäkerhet och situationer som äventyrar säkerheten 

Det blir allt lättare för barn att dela med sig information på nätet och sociala medier. Detta skapar många fina möjligheter för till exempel nya vänskaper, självförverkligande och att uttrycka sina åsikter. Samtidigt ska barnet få stöd i att lära sig skydda uppgifter om sig själv och att respektera andras integritet. Ett barn kan stöta på saker på nätet som äventyrar dess säkerhet och välbefinnande. Barnet har rätt att lära sig känna igen tecken på farliga situationer och att veta hur det ska agera i sådana situationer. 

Tema 4

Kritisk mediekompetens: digitalt fotspår samt pålitlig och opålitlig information 

Ett digitalt fotspår kallas det dataspår som en person lämnar efter sig på internet. Det är viktigt för barnet att vara medveten om hur olika plattformar samlar in information om sina användare. Barnet ska få stöd i att ta reda på vilken information som samlas in om användarna och hur barnet själv kan påverka den här insamlingen. Falsk information kan spridas mycket snabbt på nätet, till exempel på sociala medier. Barnet ska ha medel att kritiskt granska den information det möter och vid behov be en vuxen om hjälp med att utvärdera informationen.

Logga in i Toppen! Du får ett underhållande test paketerat som en lektion till din användning. Med hjälp av testet kan du identifiera klassens utvecklingsbehov och får rekommendationer på läromedel som stöd för undervisningen.